Bob Ibexin sivuilla ilmaistiin hyvin selvästi, että trailerin asennus onnistuu useimpiin pyöriin. Taka-akselin osalta kerrottiin, että Dropout spacing compatibility on 126.5 mm - 140 mm, mutta lisäksi piti huomata, että "not compatible with rear 12 mm through-axles". Jaa niin mitä? Ensimmäinen selvitettävä asia oli, millainen taka-akseli pyörässäni on...
Ilmeisesti kysymys oli niin tyhmä, etten löytänyt vastausta pyörän valmistajan sivuilta (tai ehkä en vain osannut etsiä). Päädyin siis lähettämään sähköpostia LaPierren helpdeskin asiakaspalvelijoille, joilta sainkin vastauksen seuraavana päivänä: pyörässäni (LaPierre Raid 527) käytetty taka-akseli on standardimallinen 135 x 10 mm. Siihen LaPierren edustaja ei suostunut ottamaan kantaa, soveltuuko Ibex asennettavaksi pyörääni, sillä heidän mukaansa on trailerin valmistajan vastuulla varmistaa sopiiko tuote pyörääni eikä päinvastoin...
Laitoin siis postia Varuste.netin asiakaspalveluun, josta tuli selkeä vastaus ja kuvakin vielä selitykseksi.
Traileritilaus lähti maailmalle ja varauduin odottamaan trailerin saapumista muutaman viikon. Neljäntenä päivänä tilauksesta sain tekstiviestin, joka kertoi lähetyksen saapuneen paikalliseen postiin. Eipä sitten muuta kuin pakettia hakemaan ja kotiin kantamaan. Paketin purkaminen sujui käden käänteessä ja laatikosta löytyivät hyvin selkeät ja kuvalliset purkamis- (!) ja asennusohjeet.
Työkalujakaan ei juuri tarvittu, mutta niitä mitä tarvittiin piti olla kaksin kappalein - siis kaksi 10 mm jakoavainta ja kaksi 5 mm kuusiokoloavainta (ohjeen mukaan tosin nelimillinen). Ihan jokaisesta työvaiheesta en ottanut kuvia, kun ylimääräistä kättä ei ollut (enkä jaksanut lähteä hakemaan kameralle jalustaa yläkerrasta...). Ensimmäisenä tartuin kiinni itse trailerin runkoon, irrotin vetoaisat ja käänsin ne oikeaan suuntaan.
Seuraavat vaiheet olivatkin sitten taka-akselin asentaminen trailerin renkaaseen, renkaan kiinnittäminen jousitettuun runkoon ja jousitetun osan kiinnittäminen trailerin torniin. Viimeksi mainitussa vaiheessa osaa piti kieputella useampaan suuntaan tietyssä järjestyksessä, jotta se asettui paikoilleen, mutta kuvalliset ohjeet olivat tässäkin kohdassa loistavat! Enää piti laittaa paikalleen vain trailerin lippu ja niiltä osin systeemi alkoikin olla kasassa!
Trailerin kokoaminen sujui helposti ja suhteellisen nopeasti, mutta se seuraava vaihe olikin ollut jännityksen aiheena... Taka-akselin soveltuvuus.
Ei hätää. Pyörän alkuperäinen akseli solahti irti kevyesti ja Ibexin QR meni sujuvasti paikoilleen. Pikalukituksen tarkistuksen jälkeen lähdin sitten koeajolle - ensin ilman traileria, enkä huomannut taka-akselin vaihtumista millään tavoin.
Seuraavaksi pitikin sitten kiinnittää traileri kiinni pyörään. Kiinnitys tapahtui siis uusittuun taka-akseliin takarenkaan molemmin puolin. Kiinnitys varmistettiin pienillä "pinneillä", jotka pujoteltiin omille paikoilleen...
Ja vihdoin koitti koeajon aika. Ensin ihan vain tyhjän trailerin kanssa. Tyhjänä traileri kulki perässä varsin huomaamattomasti. EI missään tapauksessa näkymättömästi, sain kyllä osakseni kiinnostuneita katseita mennä viilettäessäni tyhjä traileri perässäni. Traileri myös vaikutti kääntyvän sangen ketterästi. Ihan jyrkintä mahdollista U-käännöstä en tullut kokeilleeksi, mutta kahden kaistan leveydellä käännös onnistuu hyvin.
Haasteita tulee kuitenkin pysäköinnin suhteen: maastopyörääni en halua perinteistä tukijalkaa ja kolme peräkkäistä pyörää ei ole ihan vakain mahdollinen paikallaan seisoja. Yhdistelmä on myös pitkä. Ainakin päiväkodin verkkoaita tarjosi kuitenkin riittävän tuen.
Jäin miettimään, kuinka kolme peräkkäistä pyörää saadaan tuettua pystyasentoon?! Päädyin rakentamaan oman "tripodin" ilman kolmatta jalkaa käyttäen putkena vanhaa mopin vartta, jonka sahasin kahdeksi 40 cm palaksi. Onttojen kappaleiden toiseen päähän löin vasaralla sisään vanhat viinipullon korkit, joihin ruuvasin kiinni Clas Ohlsonilta löytyneet L-tuet - ja omatekoinen seisontatukeni oli valmis. Viimeistelynä kappaleet voisi tietysti ruuvata vielä toisiinsa kiinni ja toiseen onttoon päähän laittaa vaikka vanhojen kävelysauvojen asfalttitassut...
Varsinaisesti käyttöön kyllä päätyy Motonetista ostettu moottoripyöriin tarkoitettu tripodi, jonka kävin hakemassa treeneihin mennessäni. Mutta ehkä noille itse tehdyillekin jotain käyttöä löytyy... No joo, takaisin trailerin testaukseen.
Mitä traileriin laitetaan kyytiin, kun halutaan testata sen toimivuutta painavamman kuorman kanssa? Valmistajan mukaan traileri kestää 32 kg:n kuormauksen, mutta aivan niin suurella tavaramäärällä en heti ensimmäisenä ajatellut lähteä liikkeelle. Pienen miettimisen jälkeen tungin Ibexin vedenpitävään kassiin kaksi kahvakuulaa, joiden yhteispaino oli 18 kg. Mainittakoon muuten, että kassiinkin on oma pakkaus-, sulkemis- ja kiinnitysohjeensa!
Ibexissä on - kuten aikaisemmista kuvista voi havaita - jousitus, jota voi lisäksi säätää kuorman painon mukaan kolmeen eri jäykkyyteen. Kahvakuulien paino jäi juuri siihen puoleen väliin...
Kuulat kyydissä lähdin ajelulle varsin rankkaan vesisateeseen. Valitsin testiradakseni reitin, jolla pääsin kokeilemaan niin ajamista asfaltilla kuin hiekkatiellä, pururadalla ja maastopyöräpolulla. Asfalttiajossa traileri tuli painosta huolimatta perässä niin kevyesti, että minun piti muutama kerta vilkaista taakseni, onko se todella perässä.
Hiekkatiellä ajelin tarkoituksella muutamista kuopista, joissa niissäkin traileri seurasi helposti perässä, joskin hieman pomppien. Pehmeämpi hiekkainen alusta "pururadalla" teetti selvästi enemmän töitä pyörän ohjaamisen kanssa, fiilis oli vähän samanlainen kuin jos ajaisi loskaan tai näin keväällä vähän sulaneeseen lumipöperöön.
Loivaan ylämäkeen traileri kulki kevyen oloisesti, mutta fysiikan lait ovat voimassa edelleen. Kun mäki tuli jyrkemmäksi, sai vaihteita vaihtaa pienemmälle ja jalkalihakset joutuivat kunnolla töihin. Yhdistelmän hallinta sujui kuitenkin yllätävän helposti hitaassakin vauhdissa. Fysiikka on fysiikkaa myös jarrutustilanteissa: kuorman kanssa jatkavuuden laki näytti hyvin toimivuutensa eli jarrutusmatka oli selvästi pidempi kuin ilman kuormaa...
Metsäpolulla trailerin kanssa ajelu oli iloinen yllätys! Ibex on malliltaan kapea, joten käytännössä se mahtui hyvin kaikista niistä koloista, johon sen pyörälläni johdattelin. Haasteita tuli - kuten millä tahansa kulkuvälineellä - sateessa kastuneista ja liukkaista kallioista, kivistä ja ennen kaikkea puunjuurista, jotka kaltevina veivät pyörää sivuluisuun.
Myös polun yli kaatuneet pikku puut olivat Ibexille liikaa. Pyörä mennä sujahti kaatuneen rungon yli näppärästi, mutta trailerin maavara on kuitenkin aika pieni, joten vempele tarttui pohjastaan (juuri jousen kohdalta) kiinni, joten "kolmas pyörä" jäi sitten ylitettävän rungon väärälle puolelle. Todettakoon, että tässähän on sitten vain ja ainoastaan kyse reitin valinnasta tai siitä, onko se pyörä kärryineen pakko ajaa puun yli vai voisiko sen vain nostaa... Tai ehkäpä puun voisi myös kiertää. Seuraavalla kerralla sitten. Ehkä.
Lisää kokeiluja ja testailuja seuraa kevään ja kesän mittaa, kunhan pääsen pyörän kanssa "oikeille" retkille. Mainittakoon varmuuden vuoksi, että en saa mitään lahjuksia jutussa mainituilta yrityksiltä tai trailerin valmistajilta. Mutta olenpahan saanut hyvää palvelua ja tarvitsemani tuotteet!
Aika toimivan näköinen ja oloinen vehje :) Itse tilasin juuri kasan uusia ulkorenkaita, kun jatkuvasti joku on hajalla. Toivotaan, että suojaus näissä uusissa on nyt sellaista tasoa, että kesän saan rauhassa ajella. Iloisia pyöräretkiä, tavataan!
VastaaPoistaSepeli ja teräväreunainen sora kyllä puhkoo renkaita, mutta viilto- ja pistosuojaus ulkokumissa auttaa ainakin vähän, ovat toki kalliimpia kuin perusrenkaat. Trailerista en tällä muutaman päivän kokemuksella vielä montaa sanaa osaa sanoa, mutta kommentoin lisää, kun tosi koitokset alkavat! Pyöräilemisiin!
PoistaPipsa