Kesällä tein useampia retkiä Virojoen Hevonniemeen
Pyterlahden louhokselle. Pyterlahden louhos tunnetaan ennen muuta Pietariin
toimitetusta punagraniitista, josta on tehty maailman suurin monoliitti tsaari Aleksanteri
I pylväs ja Iisakin kirkon pylväät. Louhintatyöt ovat jatkuneet senkin jälkeen
ja samoilla kivillä on päällystetty Pietarin teitä sekä Nevajoen ja kanavien
penkereitä.
Enemmän kuin Pietarin rakennushistoria, minua kiinnostivat louhinnan
jäljet nykyluonnossa ja kallioissa. Olin nimittäin lukenut jostakin, että
kallioon on hakattu luultavastikin 1800-luvun lopulla ohjeet miehille, jotka
louhoksella työskentelivät. Jyrkänteillä kiipeilystä huolimatta en omilla
reissuillani onnistunut kirjoitusta löytämään…
Louhokselle pääsee kahta reittiä – Virojoen keskustan tai
Museotien kautta. Reitit on merkitty hyvin lähes jokaiseen risteykseen, eikä
tällainen kesäturistikaan pääse eksymään matkalla (ainakaan vahingossa). Museotien risteyksestä mutkainen hiekkatie vie pyöräilijän perille louhokselle, kun riittävästi jaksaa polkea mäkiä ylös ja alas.
Myös louhoksen alueella parkkipaikat, Huvisaari ja itse
louhos on viitoitettu. Huvisaaressa on kunnan ylläpitämä merellinen uimaranta.
Harmillista kyllä, louhoksen alueella ei kuitenkaan ole opastauluja tai
muutakaan informaatiota alueen historiasta. Ympäristössä on paljon sekä
vakituista että mökkiasutusta ja kulkiessaan joutuu kyllä tarkasti katsomaan mistä jonkun pihamaa alkaa.
Louhokselta löytyy useita jyrkänteitä, joista vanhimmasta on
louhittu Pietariin vesitse kuljetetut graniitin kappaleet. Alue on jo kasvanut
täyteen komeita puita ja voi vain kuvitella kuinka hienoja ja korkeita kalliot
ovat olleet ennen louhintaa... Ovathan Iisakin kirkon pylväät 17 metrisiä ja
Aleksanterin monoliitti huikeat 25 m!
Lohkareiden irrottamiseksi kalliota on hakattu perinteisin
menetelmin poralla ja lekalla. Melkoisen raskasta työ on varmastikin ollut, kun
jättiläiskokoiset graniittimöhkäleet on pitänyt saada siististi irti. Eikä
sekään ole riittänyt, sillä ne on paikan päällä muotoiltu pyöreään muotoonsa
ennen kuljettamista rantaan ja sieltä meriteitse Pietariin.
Huvisaareen vievän polun viereisestä metsiköstä on vielä
juuri ja juuri erotettavissa aukio, jota pitkin valmiiksi hakatut pylväät on
raiteita pitkin kuljetettu rannassa olleelle satama-alueelle. Raiteita ei enää ole olemassa, enkä
kyllä olisi osannut paikkaa rautatien pohjaksi tunnistaa ilman paikallista opasta! Louhintatyöt ovat loppuneet 1900-luvun alussa, mutta siitä milloin raiteet on purettu pois minulla ei ole mitään käsitystä.
Paikkakunnan historian hyvin tuntevan
mökkinaapurin ohjaamana se kaivattu kirjoituskin löytyi. Joku oli käynyt
vetämässä liidulla tekstin näkyvämmäksi kuin se olisi pelkkänä hakkuujälkenä.
Louhoksella kiviä hakanneiden miesten "työehtosopimus" kuuluu siis näin: " ZE IOKA EI TOTTELE IZÄNTÄ NIIN ZE ZAPI ETZIIÄ TYÖTÄ JA LEIPÄ NEUWOLLAN IOZ HÄN TAHTO". Allekirjoituksena "TANE LARE".
Hieno polku-idea ja upeita havaintoja! Tällaista tekstiä on ilo lukea!
VastaaPoistaAnu
Kiinnostus heräsi! Aleksanterin pylvästä oli hakattu kalliosta irti toista vuotta, yötä päivää silloin 1800-luvulla. Uskomatonta! Ja siellä se Pietarissa seisoo tänäkin päivänä.
VastaaPoista