Vanhimmat tiedot Pyhtään itsenäisestä seurakunnasta ovat vuodelta 1380, mutta silloisen kirkon paikkaa ei tiedetä. Pyhtään nykyinen kirkko on rakennettu noin vuonna 1460 ja se on säilynyt ulkoasultaan lähes ennallaan. Kellotapuli on rakennettu 1820-luvulla.
Mandin ollessa lapsi Pyhtäällä on toiminut kaksi kiertokoulua (vuonna 1877), joissa kummassakin on ollut yksi opettaja. Näissä kouluissa kävi yhteensä 336 lasta kylän 448 lapsesta. Lisäksi 102 lasta on saanut opetusta kotonaan, kuusi lasta alkeis- tai reaalikoulussa. Neljää lasta ei ole opetettu ”luontovian” takia.
Vuosina 1808 – 1809 käyty Suomen sota päättyi Haminan rauhaan, ja sen seurauksena Venäjä valloitti koko Suomen. Kirkon urkulehterin kaidetta koristavat loviisalaisen Anders Gustaf Thietzin maalaukset kahdestatoista apostolista on maalattu vain muutamaa vuotta aikaisemmin vuosina 1806 - 1807. Kirkon nykyisissä uruissa on 21 äänikertaa ja ne on valmistanut Urkurakentamo Veikko Virtanen Espoosta. Urut on otettu käyttöön adventtina 1998.
Mandin isoisän isän, Anders Erikssonin lapsuudenmuistoihin on saattanut kuulua
Kymijoen poikkeuksellisen voimakas tulva vuosina 1779 – 1780. Tuolloin
Päijänne on ollut kaksi metriä normaalia korkeammalla ja Kymijoki on tulvinut
koko matkaltaan. Muita historiakirjoihin jääneitä tapahtumia ja nuoren miehen
muistoja ovat ehkä olleet Kustaan sota (vuosina 1788 – 1790) ja vuodesta 1797
alkanut ”köyttöaika”, jolloin Venäjän tsaari Paavali alkoi ottaa Suomesta sotilaita
Venäjän armeijaan, mutta koska useimmat miehet eivät lähteneet joukkoihin
vapaaehtoisesti, heidät laitettiin köysiin ja vietiin Venäjälle väkisin.
Kun peruutetaan ajassa taakse päin, palataan aikaan, jolloin Ruotsi ja Venäjä kiistelivät Suomen herruudesta. Ruotsin ja Venäjän välisen hattujen sodan jälkeen Turussa tehdyssä rauhansopimuksessa vuonna 1743 osa Kaakkois-Suomea liitettiin Venäjään, jolloin valtakunnan raja siirtyi kulkemaan Kymijokea ja sen suiston läntisintä haaraa pitkin. Pyhtää jakautui kahtia. Ruotsille jäänyttä osaa alettiin kutsua Ruotsinpyhtääksi ja Venäjän puoleinen osa, jonne Mandin suku jäi, säilytti Pyhtää-nimen.
1600-luvun lopussa Pyhtää on ollut itsenäinen
hallintopitäjä, jolla on ollut omat käräjät ja nimismies. Anders Erikssonin isoisän isä Johan on syntynyt 1600-luvun loppupuolella, mutta hänen elämästään tai asemastaan ei ole säilynyt tietoja. Pyhtäällä haudattujen luettelosta löytyy useampia Johan nimisiä henkilöitä 1700-luvun alkupuolelta, joten ainoat säilyneet tiedot Johanista ovat hänen lastensa kasteet. Toisaalta - Isovihan (vuosina 1713 - 1721) aikaisista kirkonkirjoista osa on tuhoutunut tai muuten kadonnut...
Johanin lapsuusaikana Pyhtään kirkossa on tehty suuria korjauksia, muun muassa asehuone on muutettu hautakappeliksi. Hieman aikaisemmin kirkkoon on hankittu uusi saarnatuoli ja Lorenz Creutz on kustantanut irtaimiston lisäksi kirkon katon ja seinien kunnostuksen. Kirkossa olevat hautausvaakunat ovat muistona aatelisten henkilöiden hautajaisista. Mellin-suvun vakuuna on vuodelta 1686.
Lorenx Creutz on 1600-luvulla lahjoittanut kirkkoon myös eteläseinälle siirretyn alttarilaitteen, jossa on puuveistoksia. Alttarilaitteeseen liittyvän taulun on maalannut Joseph Desarnaud ja taulussa on kuvattuna Kristus Emmauksessa.
Kirkosta löytyy hyvin varhaista taidetta - esimerkiksi alttarikaapissa on kolme 1400-luvun lopulta peräisin olevaa veistosryhmää: vasemmanpuoleisessa kaapissa on arkkienkeli Mikael ja pahuuden lohikäärme, keskellä Neitsyt Marian kruunaus ja oikealla Pyhä Henrik, jonka jalkojen juuressa on hänet surmannut Lalli. Tammesta tehty krusifiksi alttarikaapin yläpuolella on kotimaisen mestarin työtä keskiajan loppupuolelta.
Vanhaa keskiaikaista taidetta edustavat myös kirkon seinien maalaukset, joita on kaikilla kirkon seinillä. Ne on ilmeisesti otettu esiin vasta kirkon sisätilojen entistämisen yhteydessä 1951 - 1952.
Viimeisimmässä, vuoden 2009 julkisivukorjauksessa kirkon asehuoneen ulkoseinästä on
löytynyt kalkkikivinen harmaa risti, joka jätettiin näkyviin kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Kuten näistä muutamista kuvista voi päätellä, kirkossa on - sekä sisällä että ulkona - aivan käsittämätön määrä hienoja yksityiskohtia, taidetta ja historiaa kietoutuneena toisiinsa. Jos kaikkeen haluaa tutustua ajatuksen kanssa, ei tunti eikä toinenkaan riitä. Tämä on niitä paikkoja, joista jokaisella käyntikerralla löytää aina jotakin uutta. Suosittelen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti